Saturday, April 17, 2010

Kikerherne hautis


Esimesel aastal välismaal ma avastasin nii mitmeid uusi toiduaineid, et kartulit ei keetnud paar-kolm aastat. Tõesti, mitte ühtegi korda. Järsku olid kõik võileivad hummusega ja iga õhtu toiduks ubadest-juurviljadest hautis kuskussiga. Mälu ju ei valeta ja ta ütleb mulle, et ma sõin ühe aasta oma elust VÄGA palju kikerherneid. Kikerherned käisid käsikäes liha vältimisega, mis on iseenesest teretulnud kaubavahetus. Ja keegi ütles, et nad vähendavad kolesterooli taset, mis mulle äärmiselt palju korda läheb. (ei, mitte veel)
Nüüd pärast paariaastast pausi kuskussist ja kikerhernestest, on nad tagasi uue ja tugevamana. Ma võiks seda toitu süüa tõesti liiga tihti. Suure tõenäosusega saab see olema üks neist 7-st retseptist, mida ma hakkan kunagi tegema, kui mul on nii palju tööd ja lapsi ja sõpru, et hakkan tsüklis süüa tegema nagu üks korralik koolisöökla. (Reedeti kalapulgad.) Ja see toit sobib ideaalselt, sest kõik uksed-aknad on avatud ja omavahel vahetatavad, tee mis tahad, niikaua kui on oalisi ja vürtse ja kuskussi. (Täpselt nagu kooli kokad nii osavalt žonglöörisid ideedega, kui pakkusid iga reede keedukartulit kalapulkade ja hapukurgi-koore kastmega. Mmm.)
See on küll eriti baasteadmine, aga ma kunagi ei teinud seda: konservoad PEAB ära pesema.
Järjekordselt oli kõht liiga tühi, et toit taldrikule panna ja siis pilti teha. Et siis... kui ma kunagi peaks ära unustama, kuidas kuskuss välja näeb, siis meeldetuletuseks üks illustreeriv ja isutekitav ülesvõte.
Kikerherne hautis (4-le vähemalt)

2 šalott sibulat/ hakitud
3 küüslaugu küünt (väiksemat sorti)/ purustatud
1 tšillipipar/ hakitud, ilma seemneteta kui üleliia vürtsist ei taha
3-4 selleri vart/ hakitud
1 paprika/ hakitud
2 porgandit/ hakitud
400g kikerherneid
200g ube (red kidney beans = mis see eesti keeles on? sõnastik ei tea)
400g tükeldatud tomateid
200g tomatipüreed (passata di pomodoro)
koriander
muskaatpähkel
köömned
nelk
kaneel
kardemon
sool
must pipar
hapukoor või kreeka jogurt

1. Kuumuta õli ja madalal tulel "hauta" sibul, küüslauk, tšilli. See võtab mõned minutid kuniks sibul on pehme/läbipaistev.
2. Lisa paprika, seller ja porgandid ning sega. Umbes samal ajal lisasin ma kõik need ürdid-maitseained, mis kirjas. Need on mul enda maitse järgi pandud, täpsed kogused on igaühe enda otsustada. Segada kõik köögiviljad ja matseained ning lasta haududa, kuni tunduvad pehmed. Umbes 5-10 minutit keskmisel tulel.
3. Pesta oad-kikerherned ja lisada köögiviljadele. Samuti valada peale hakitud tomatid + tomatipüree. Olenevalt, kui pehmeks köögivilju tahad küpsetada, siis hautada veel kuniks tundub valmis. Samuti 5-10 minutit. (Väga täpne kirjaldus, ma tänan.)
4. Valmistada kuskuss. Kuidas täpselt, ütleb pakend. (Kuum just-keedetud vesi valada kuivale kuskussile ja hoida kaane all kuni 5 minutit, siis lisada soola ja spl võid.)
5. Serveerida hapukoore või kreeka jogurtiga, eriti hea, kui on värsket koriandrit.

– B, Amsterdam
PS. Nii hea on vaadata täiesti lennuki-triibu-vabat helesinist taevast need viimased päevad. Õhk saagu kevad-puhastatud!

2 comments:

  1. jeerum, ma söön vist peaaegu iga päev pelmeene või makarone...need toidud siin tunduvad mulle nagu mingi argipäev Gloria restoranis vms :D

    ReplyDelete
  2. Pelmeenid ja makaronid on alati konkurentsis

    ReplyDelete